04-10-2019

Vorig jaar heeft de Autoriteit Persoonsgegevens besloten dat het vanwege het risico op identiteitsfraude onwenselijk is dat het BSN-nummer onderdeel uitmaakt van het btw-nummer. Daarom heeft de regering besloten dat alle personen met een eenmanszaak een nieuw btw-identificatienummer (btw-id) krijgen. Dat gaat in het najaar van 2019 gebeuren.

Het nieuwe btw-id is bestemd om vanaf 1 januari 2020 door de ondernemer extern (voor zijn zakelijke contacten) te gebruiken. Intern (in de communicatie met de Belastingdienst zoals bijvoorbeeld voor de btw-aangifte) blijft de ondernemer het huidige omzetbelastingnummer gebruiken. Bij de Belastingdienst zijn het omzetbelastingnummer en het nieuwe btw-id van de ondernemer aan elkaar gekoppeld.

In verband met de toekenning van het nieuwe btw-id moet er een aantal zaken gebeuren. Denk daarbij aan de volgende acties:

  1. het oude omzetbelastingnummer moet vervangen worden door het nieuwe btw-id op je website, op het factuurpapier en/of het factuursjabloon
  2. het nieuwe btw-id moet doorgegeven worden aan je boekhouder
  3. het oude omzetbelastingnummer moet vervangen worden door het nieuwe btw-id in de administratiesoftware
  4. het nieuwe btw-id moet doorgegeven worden aan je leveranciers in de EU, zodat je leverancier het nieuwe btw-id op de factuur kan zetten als je inkoopt in de EU

Wacht niet te lang met het doorvoeren van de aanpassingen. Met name het inlichten van je leveranciers in de EU kan best een klus zijn. Ook voor het tijdig beschikken over aangepast factuurpapier is het nodig al snel stappen te ondernemen.

Kijk voor meer informatie ook hier op de site van de Belastingdienst.